Akty prawne

Koncepcja pracy Przedszkola w Psarach na lata 2017 -2022

 

 

 

 

                      KONCEPCJA PRACY

              PRZEDSZKOLA W PSARACH

                    NA LATA 2017 – 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Charakterystyka przedszkola

      Przedszkole w Psarach to przedszkole publiczne funkcjonujące na pograniczu dwóch miejscowości: Psar i  Babienicy. Znajduje się w dużym budynku przy ulicy Głównej nr 91, razem ze szkołą podstawową i liceum ogólnokształcącym. Organem prowadzącym jest Gmina Woźniki, a nadzór pedagogiczny sprawuje Śląskie Kuratorium Oświaty/Delegatura                       w Częstochowie.  

      Przedszkole w Psarach posiada 66 miejsc dla dzieci, w trzech oddziałach: 2  oddziały dzieci starszych 5,6- latków, 1 oddział dzieci młodszych 3,4-latków. Przedszkole funkcjonuje w godzinach od 7:30 do 16:00. Sale zajęć są estetycznie urządzone i wyposażone w różnego rodzaju nowoczesne zabawki i pomoce dydaktyczne, kąciki zainteresowań, rekreacji, meble dziecięce dostosowane do wzrostu dzieci, zapewniające przedszkolakom potrzebę swobodnej i bezpiecznej zabawy. Przy każdej sali znajduje się jasna, przestronna, funkcjonalna łazienka. W przedszkolnej kuchni przygotowuje się  dla dzieci tylko herbatę do śniadania przyniesionego z domu, natomiast obiady i podwieczorki  wykupujemy w kuchni szkolnej, do której mamy bliski dostęp. Dużym atutem przedszkola jest plac zabaw przy budynku, wyposażony w atrakcyjne dla dzieci urządzenia rekreacyjne. 

      W przedszkolu jest zatrudnionych 8 osób tj. 7 nauczycieli i jeden pracownik obsługi. Kadrę pedagogiczną stanowią: dyrektor, trzech nauczycieli przedszkola, logopeda, nauczyciel języka angielskiego, surdologopeda prowadzący kształcenie specjalne dziecka z orzeczeniem. Religii uczy dyrektor przedszkola. Wszyscy nauczyciele posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i specjalisty z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej. Wśród nauczycieli jest czterech nauczycieli dyplomowanych, 1 mianowany, 2 kontraktowych. Nauczyciele stale podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego.

      W ciągu roku szkolnego przedszkole organizuje wiele ciekawych imprez  i uroczystości z udziałem zaproszonych gości: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka, pikniki rodzinne, spotkania opłatkowe. Co najmniej raz  w miesiącu odbywają się przedstawienia teatralne w wykonaniu aktorów teatrów dziecięcych. Raz w roku wyjeżdżamy do teatru  w Częstochowie na spektakle dla dzieci. Organizujemy również wyjazdy do „Wesołego miasteczka” w Lublińcu lub Koszęcinie. Dzieci biorą udział w wielu akcjach, programach, konkursach. Przy organizacji tych wszystkich przedsięwzięć możemy zawsze liczyć na pomoc rodziców i duże zaangażowanie w działalność  przedszkola. Rodzice chętnie uczestniczą w zebraniach, zajęciach otwartych, uroczystościach, projektach. Wspierają nas w realizacji konkursów, programów, akcji charytatywnych, wyjazdów do teatru czy „Wesołego miasteczka”.

       Koncepcja pracy przedszkola na lata 2017-2022

            Mówiąc o koncepcji pracy przedszkola, należy pamiętać, że powinna być ona oparta  na podstawowych aktach prawa oświatowego:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r.  poz. 1943 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r.  poz. 1379),
  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –Prawo Oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz. 59),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.- Przepisy wprowadzające ustawę-Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r.  poz. 60),
  • Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz.1270).

           Wizja przedszkola

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną , przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby                i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom  i przygotowuje do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz systemu wartości moralnych.
  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
  • Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrą pedagogiczną.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosowane twórcze, aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
  • Baza , wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.

Misja przedszkola

Misją Przedszkola w Psarach jest:

  • zapewnienie  dzieciom opieki oraz bezpieczeństwa,
  • tworzenie  warunków dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z deficytami rozwojowymi,
  • wspieranie działań wychowawczych i edukacyjnych rodziców,
  • kształtowanie postaw prospołecznych, prozdrowotnych i proekologicznych,
  • kształtowanie postaw moralnych, prorodzinnych i  patriotycznych, wpajanie dziecku systemu wartości,
  • promocja zdrowia fizycznego i psychicznego,
  • przestrzeganie zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • sprawne  zarządzanie  placówką,
  • wspieranie w rozwoju nauczycieli, wykorzystanie ich potencjału i inwencji,
  • promowanie przedszkola w środowisku lokalnym,
  • analiza i ocena efektów swojej pracy.

Działania w zakresie edukacji przedszkolnej

         Działalność edukacyjna przedszkola oparta jest na podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Kształtując ofertę edukacyjną będziemy przede wszystkim dbali o jakość i wartość tej edukacji. Oferta programowa Przedszkola będzie uwzględniać pełny rozwój osobowości małego dziecka intelektualny, fizyczny, społeczny i emocjonalny.

- wypracowane dobre, efektywne, sprawdzone metody pracy będą   systematycznie stosowane i doskonalone,

- oferta będzie stale wzbogacana o nowe, ciekawe metody, formy pracy z dzieckiem i środowiskiem,

- w tworzeniu oferty wykorzystywane będą zasoby środowiska i przykłady dobrych praktyk,

- oferta edukacyjna będzie uwzględniała oczekiwania i sugestie rodziców,

- tworzeniu ofert będzie sprzyjało stałe doskonalenie kadry pedagogicznej.

          Do  tradycji przedszkola zalicza się szereg działań, które zamierzamy kontynuować. Nie mniej jednak  postaramy się wzbogacić  ofertę placówki  o nowe i ciekawe  formy działań.

     Przedszkole oferuje:

  •   szeroki wachlarz zajęć i zabaw rozwijających twórczą aktywność   

  dziecka,

  •   spotkania z ciekawymi ludźmi,
  •   zajęcia rytmiczne,
  •   naukę języka angielskiego,
  •   zajęcia z logopedą przedszkolnym;
  •   spektakle teatralne,
  •   wycieczki,
  •   przedstawienia teatralne z udziałem aktorów , kukiełek, pacynek (raz     w  miesiącu),
  •   możliwość brania udziału w konkursach przedszkolnych , gminnych, powiatowych i ogólnopolskich.

Uroczystości przedszkolne i środowiskowe:

  • Uroczystość z Okazji Dnia Edukacji Narodowej
  • Uroczystość Dnia  Górnika w Przedszkolu
  • Spotkanie z Mikołajem,
  • Uroczyste spotkania opłatkowe w przedszkolu,
  • Spotkania opłatkowe z seniorami w świetlicy SP,
  • Bale Przebierańców,
  • Dzień Babci i Dziadka,
  • Powitanie wiosny,
  • Światowy Dzień  Ziemi,
  • Dzień Strażaka,
  • Dzień Służby Zdrowia,
  • Dzień Matki i Ojca,
  • Piknik Rodzinny,
  • Dzień Dziecka,
  • Uroczyste pożegnanie przedszkola.

 

 Wycieczki do:

  • Szkolnej Biblioteki,
  • Apteki,
  • Sadu i ogrodu,
  • Gospodarstwa rolnego,
  • Sklepów ( spożywczych , AGD, kwiaciarni),
  • Zakładu fryzjerskiego,
  • Teatru A. Mickiewicza w Częstochowie,
  • Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej,
  •  Muzeum Chleba w Radzionkowie,
  • Wycieczka do lasu,
  • Oczyszczalni ścieków
  • „Wesołego Miasteczka w Lublińcu” lub Koszęcinie.

 

Konkursy:

Konkursy taneczno – wokalne,  plastyczne, językowe na szczeblu : gminny, powiatu, województwa.

Programy:

           Promując placówkę postaramy się realizować dotychczasowe  programy edukacyjne: ”Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”,  „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, „Dzieciństwo bez próchnicy”, program edukacji regionalnej „Jestem stąd”, „Akademia Przedszkolaka” oraz wprowadzać nowe ciekawe, budzące zainteresowanie dzieci projekty.

Dziecko

Wszystkie podjęte przez nauczycieli działania będą skierowane na to, by dziecko przedszkolne było:

- samodzielne,

- ciekawe świata,

- ufne w stosunku do nauczycieli,

- radosne,

- tolerancyjne,

- kulturalne i dbające o środowisko naturalne,

- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,

- otwarte, twórcze i kreatywne,

- uczciwe i prawdomówne,

- odpowiedzialne i obowiązkowe,

- świadome różnych zagrożeń,

- dobrze przygotowane do podjęcia nauki w szkole.

Nasze przedszkole zapewni dzieciom przyjazny klimat, bezpieczeństwo, wszechstronny rozwój i dobre przygotowanie do obowiązków szkolnych.

Pragniemy, aby dziecko kończące przedszkole posiadało:

-       umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania ze zdobytch wiadomości, uważnego słuchania,

-       motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,

-       tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań

-       samodzielność,

-       odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)

-       zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,

-       umiejętność koncentracji uwagi, pracy przez dłuższy czas oraz wytrwałość,

-       umiejętność współpracy w grupie,

-       umiejętność radzenia sobie z trudnościami,

-       zdolność podejmowania właściwych decyzji,

by dziecko potrafiło:

      -   dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,

      -   odróżniać dobro od zła,

      -   przestrzegać podstawowych wartości,

      -   dostrzegać potrzeby własne i innych,

      -   kultywować tradycje rodzinne, regionalne, narodowe, czuło się Polakiem

          i Europejczykiem,         

      -   szanować środowisko, przyrodnicze, dostrzegało piękno przyrody.

 

     Cały personel przedszkola będzie dążył do osiągnięcia tych zamierzonych celów.

Zadbamy o:

▪ stworzenie atmosfery pracy sprzyjającej wyrażaniu indywidualnych poglądów i emocji, jak również skłaniającej do postaw nastawionych na wykonanie zadań;

▪ sprawny i otwarty przepływ informacji;

▪ organizację spotkań oraz wspomaganie rozwoju indywidualnego  poszczególnych osób, tak, aby sprzyjały one stałemu doskonaleniu całości organizacji placówki;

▪ promocję zdrowego współzawodnictwa;

▪ opracowanie dokładnego zakresu obowiązków poszczególnych pracowników.

Współpraca z rodzicami

      Współpraca z  rodzicami  zajmuje w naszej koncepcji ważny element, ponieważ to rodzice są bardzo ważnymi partnerami w formowaniu pracy placówki. Jestem przekonana, że rodzice są sprzymierzeńcami, których chcielibyśmy pozyskać  w realizacji priorytetowych zadań przedszkola, do współdziałania na zasadach partnerstwa   i pełnego zrozumienia. Za nadrzędny cel tej współpracy przyjmujemy dobro dziecka, starania o ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego.

             Posiadają swoją reprezentację, która jako Rada Rodziców opiniuje wiele programów, projektów i propozycji przedszkola. Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wszechstronny rozwój dzieci.

    Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć pomiędzy nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczania i wychowania.

Istotnym elementem koncepcji pracy jest dobór celów i treści, jakie należy przekazać przez daną formę współpracy z rodzicami są to:

  • dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
  • wszechstronny rozwój dziecka,
  • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
  • zapoznania rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami, pracy   dydaktyczno – wychowawczej,
  • przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
  • przekazywanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby rodzice mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
  • przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn  trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
  • włączanie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola, wspólna organizacja uroczystości, imprez i wycieczek,
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
  • ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym.

Preferowane formy współpracy:

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
  • prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
  • organizację i prowadzenie zajęć i dni otwartych dla rodziców,
  • organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
  • organizację uroczystości dla rodziców i dziadków,
  • aktywizowanie rodziców do udziału w badaniach ewaluacyjnych dotyczących pracy przedszkola w różnych obszarach,
  • włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych takich jak: Wizyta Św. Mikołaja w przedszkolu, spotkania opłatkowe, bale przebierańców, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny,
  • Zabawy dochodowe (karnawałowe),
  • organizację akcji „Sprzątanie świata”, „Światowy Dzień Ziemi” ; „Góra Grosza”, konkursy, wycieczki;
  • angażowanie rodziców w drobne prace na rzecz przedszkola,
  • umożliwienie korzystania z bogatego księgozbioru literatury pedagogicznej dla rodziców i beletrystyki dla dzieci w biblioteczce przedszkolnej.

                                                                            

Kreowanie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym

         Przedszkole  powinno być wszechstronnie powiązana ze środowiskiem lokalnym. Współczesne przedszkole współdziała z rodziną, z placówkami opieki pozaszkolnej, władzami lokalnymi i mieszkańcami. 

Koncepcja planu współpracy ze środowiskiem lokalnym :

Cele główne

1.  integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym,

2.  promowanie osiągnięć przedszkola, jej wychowanków i nauczycieli,

3. udział dzieci przedszkolnych w imprezach i uroczystościach organizowanych przez różne instytucje i organizacje użytku publicznego ( występy artystyczne          z różnych okazji),

4.  pozyskiwanie środków finansowych na rzecz przedszkola,

5.  podejmowanie działań służących integracji grona  pedagogicznego, dzieci            i rodziców.

6.  Włączanie rodziców w życie przedszkola.

7.  Kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka jako członka  społeczności lokalnej  i regionalnej.

Celem współpracy ze środowiskiem lokalnym jest  kształcenie w dzieciach:

- chęci poznania świata,

- umiejętności komunikowania się z innymi,

- szacunku do przyrody i współodpowiedzialności za nią,

- umiejętności funkcjonowania w środowisku lokalnym

Współpraca z instytucjami i organizacjami lokalnego środowiska min.:                    

- władzami lokalnymi,

- OSP w Psarach i Babienicy,

- Kołem Gospodyń Wiejskich i Zespołem Ludowym,

- Szkołą Podstawową im. Jana Pawła II w Psarach,

- Policją,

- Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Lublińcu,

- Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej we Woźnikach,

- Miejsko- Gminną Biblioteką Publiczną w Woźnikach,

- Miejsko-Gminnym Domem Kultury we Woźnikach,                                             

- Lokalnymi zakładami pracy i punktami usługowymi,

- Zapraszanie do przedszkola ludzi prezentujących ciekawe zawody.

Przewidywane efekty:

1. poszerzenie wiedzy dzieci z zakresu poruszanych tematów:  (zdrowie,  ochrona    środowiska, regionalizm itp.),

2. szacunek dla pracy innego człowieka,

3. Poszanowanie godności człowieka,

4. Wyrobienie nawyku obcowania z kulturą,

5. Nabycie umiejętności zachowania się w instytucjach i na  imprezach  kulturalnych.

         Przedszkole więc musi dbać o kształtowanie pozytywnego wizerunku w środowisku oraz upowszechniać swoje osiągnięcia. Rozpoznawać oczekiwania edukacyjne środowiska i przedstawiać odpowiednią ofertę edukacyjną. Przedszkole musi  pozyskiwać  sojuszników wspierających jego działalność. Nauczyciele i rodzice  powinni podejmować  działania służące pożytkowi społeczności przedszkolnej i lokalnego środowiska. O tym, że warto promować placówkę nie trzeba nikogo przekonywać. Najlepszą promocją jest zadowolenie dzieci i rodziców oraz ich pozytywna opinia przekazywana o przedszkolu w środowisku.

Warunki działalności przedszkola  – rozwój bazy materialnej

Podstawowym warunkiem funkcjonowania przedszkola i realizacji wszystkich jej statutowych obowiązków jest stale unowocześniana baza materialna. Potrzeby są oczywiście ogromne  i zróżnicowane, niemniej jednak do najważniejszych prac, które powinny być wykonane należą:

  • bieżąca kontrola stanu technicznego urządzeń rekreacyjnych na placu  zabaw w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego korzystania z tych urządzeń.
  • poprawienie stanu technicznego piaskownicy poprzez wymianę obudowy,
  • wymiana stolików i krzesełek dla dzieci na ergonomiczne dostosowane do potrzeb rozwojowych dziecka,
  • sukcesywne wyposażenie sal i szatni  w meble dziecięce,
  • doposażenie w: sprzęt, pomoce dydaktyczne i zabawki.

Zakończenie

       Nasze przedszkole nie jest przedszkolem idealnym, ale jest przedszkolem otwartym na zmiany, przyjaznym dziecku rodzicom i środowisku. Mając potencjał, czyli dobrych nauczycieli, oddanych pracowników, zaangażowanych rodziców, wspólnie będziemy tworzyć niepowtarzalny klimat tego miejsca dla rozwoju i dobra naszych wychowanków.

                                                                                                                                                                                                                                                     Dyrektor i Pracownicy Przedszkola w Psarach

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 lutego 2018 15:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Bożena Zok
Ilość wyświetleń: 688
11 lutego 2019 14:41 (Bożena Zok) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
28 stycznia 2019 14:43 (Bożena Zok) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
28 stycznia 2019 14:42 (Bożena Zok) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)