KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA W PSARACH
NA LATA 2017 – 2022
Charakterystyka przedszkola
Przedszkole w Psarach to przedszkole publiczne funkcjonujące na pograniczu dwóch miejscowości: Psar i Babienicy. Znajduje się w dużym budynku przy ulicy Głównej nr 91, razem ze szkołą podstawową i liceum ogólnokształcącym. Organem prowadzącym jest Gmina Woźniki, a nadzór pedagogiczny sprawuje Śląskie Kuratorium Oświaty/Delegatura w Częstochowie.
Przedszkole w Psarach posiada 66 miejsc dla dzieci, w trzech oddziałach: 2 oddziały dzieci starszych 5,6- latków, 1 oddział dzieci młodszych 3,4-latków. Przedszkole funkcjonuje w godzinach od 7:30 do 16:00. Sale zajęć są estetycznie urządzone i wyposażone w różnego rodzaju nowoczesne zabawki i pomoce dydaktyczne, kąciki zainteresowań, rekreacji, meble dziecięce dostosowane do wzrostu dzieci, zapewniające przedszkolakom potrzebę swobodnej i bezpiecznej zabawy. Przy każdej sali znajduje się jasna, przestronna, funkcjonalna łazienka. W przedszkolnej kuchni przygotowuje się dla dzieci tylko herbatę do śniadania przyniesionego z domu, natomiast obiady i podwieczorki wykupujemy w kuchni szkolnej, do której mamy bliski dostęp. Dużym atutem przedszkola jest plac zabaw przy budynku, wyposażony w atrakcyjne dla dzieci urządzenia rekreacyjne.
W przedszkolu jest zatrudnionych 8 osób tj. 7 nauczycieli i jeden pracownik obsługi. Kadrę pedagogiczną stanowią: dyrektor, trzech nauczycieli przedszkola, logopeda, nauczyciel języka angielskiego, surdologopeda prowadzący kształcenie specjalne dziecka z orzeczeniem. Religii uczy dyrektor przedszkola. Wszyscy nauczyciele posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i specjalisty z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej. Wśród nauczycieli jest czterech nauczycieli dyplomowanych, 1 mianowany, 2 kontraktowych. Nauczyciele stale podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego.
W ciągu roku szkolnego przedszkole organizuje wiele ciekawych imprez i uroczystości z udziałem zaproszonych gości: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Dziecka, pikniki rodzinne, spotkania opłatkowe. Co najmniej raz w miesiącu odbywają się przedstawienia teatralne w wykonaniu aktorów teatrów dziecięcych. Raz w roku wyjeżdżamy do teatru w Częstochowie na spektakle dla dzieci. Organizujemy również wyjazdy do „Wesołego miasteczka” w Lublińcu lub Koszęcinie. Dzieci biorą udział w wielu akcjach, programach, konkursach. Przy organizacji tych wszystkich przedsięwzięć możemy zawsze liczyć na pomoc rodziców i duże zaangażowanie w działalność przedszkola. Rodzice chętnie uczestniczą w zebraniach, zajęciach otwartych, uroczystościach, projektach. Wspierają nas w realizacji konkursów, programów, akcji charytatywnych, wyjazdów do teatru czy „Wesołego miasteczka”.
Koncepcja pracy przedszkola na lata 2017-2022
Mówiąc o koncepcji pracy przedszkola, należy pamiętać, że powinna być ona oparta na podstawowych aktach prawa oświatowego:
Wizja przedszkola
Misja przedszkola
Misją Przedszkola w Psarach jest:
Działania w zakresie edukacji przedszkolnej
Działalność edukacyjna przedszkola oparta jest na podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Kształtując ofertę edukacyjną będziemy przede wszystkim dbali o jakość i wartość tej edukacji. Oferta programowa Przedszkola będzie uwzględniać pełny rozwój osobowości małego dziecka intelektualny, fizyczny, społeczny i emocjonalny.
- wypracowane dobre, efektywne, sprawdzone metody pracy będą systematycznie stosowane i doskonalone,
- oferta będzie stale wzbogacana o nowe, ciekawe metody, formy pracy z dzieckiem i środowiskiem,
- w tworzeniu oferty wykorzystywane będą zasoby środowiska i przykłady dobrych praktyk,
- oferta edukacyjna będzie uwzględniała oczekiwania i sugestie rodziców,
- tworzeniu ofert będzie sprzyjało stałe doskonalenie kadry pedagogicznej.
Do tradycji przedszkola zalicza się szereg działań, które zamierzamy kontynuować. Nie mniej jednak postaramy się wzbogacić ofertę placówki o nowe i ciekawe formy działań.
Przedszkole oferuje:
dziecka,
Uroczystości przedszkolne i środowiskowe:
Wycieczki do:
Konkursy:
Konkursy taneczno – wokalne, plastyczne, językowe na szczeblu : gminny, powiatu, województwa.
Programy:
Promując placówkę postaramy się realizować dotychczasowe programy edukacyjne: ”Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”, „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, „Dzieciństwo bez próchnicy”, program edukacji regionalnej „Jestem stąd”, „Akademia Przedszkolaka” oraz wprowadzać nowe ciekawe, budzące zainteresowanie dzieci projekty.
Dziecko
Wszystkie podjęte przez nauczycieli działania będą skierowane na to, by dziecko przedszkolne było:
- samodzielne,
- ciekawe świata,
- ufne w stosunku do nauczycieli,
- radosne,
- tolerancyjne,
- kulturalne i dbające o środowisko naturalne,
- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
- otwarte, twórcze i kreatywne,
- uczciwe i prawdomówne,
- odpowiedzialne i obowiązkowe,
- świadome różnych zagrożeń,
- dobrze przygotowane do podjęcia nauki w szkole.
Nasze przedszkole zapewni dzieciom przyjazny klimat, bezpieczeństwo, wszechstronny rozwój i dobre przygotowanie do obowiązków szkolnych.
Pragniemy, aby dziecko kończące przedszkole posiadało:
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania ze zdobytch wiadomości, uważnego słuchania,
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- samodzielność,
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność koncentracji uwagi, pracy przez dłuższy czas oraz wytrwałość,
- umiejętność współpracy w grupie,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- zdolność podejmowania właściwych decyzji,
by dziecko potrafiło:
- dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,
- odróżniać dobro od zła,
- przestrzegać podstawowych wartości,
- dostrzegać potrzeby własne i innych,
- kultywować tradycje rodzinne, regionalne, narodowe, czuło się Polakiem
i Europejczykiem,
- szanować środowisko, przyrodnicze, dostrzegało piękno przyrody.
Cały personel przedszkola będzie dążył do osiągnięcia tych zamierzonych celów.
Zadbamy o:
▪ stworzenie atmosfery pracy sprzyjającej wyrażaniu indywidualnych poglądów i emocji, jak również skłaniającej do postaw nastawionych na wykonanie zadań;
▪ sprawny i otwarty przepływ informacji;
▪ organizację spotkań oraz wspomaganie rozwoju indywidualnego poszczególnych osób, tak, aby sprzyjały one stałemu doskonaleniu całości organizacji placówki;
▪ promocję zdrowego współzawodnictwa;
▪ opracowanie dokładnego zakresu obowiązków poszczególnych pracowników.
Współpraca z rodzicami
Współpraca z rodzicami zajmuje w naszej koncepcji ważny element, ponieważ to rodzice są bardzo ważnymi partnerami w formowaniu pracy placówki. Jestem przekonana, że rodzice są sprzymierzeńcami, których chcielibyśmy pozyskać w realizacji priorytetowych zadań przedszkola, do współdziałania na zasadach partnerstwa i pełnego zrozumienia. Za nadrzędny cel tej współpracy przyjmujemy dobro dziecka, starania o ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego. Posiadają swoją reprezentację, która jako Rada Rodziców opiniuje wiele programów, projektów i propozycji przedszkola. Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wszechstronny rozwój dzieci. Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć pomiędzy nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczania i wychowania. Istotnym elementem koncepcji pracy jest dobór celów i treści, jakie należy przekazać przez daną formę współpracy z rodzicami są to:
Preferowane formy współpracy:
Kreowanie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym Przedszkole powinno być wszechstronnie powiązana ze środowiskiem lokalnym. Współczesne przedszkole współdziała z rodziną, z placówkami opieki pozaszkolnej, władzami lokalnymi i mieszkańcami. Koncepcja planu współpracy ze środowiskiem lokalnym : Cele główne 1. integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym, 2. promowanie osiągnięć przedszkola, jej wychowanków i nauczycieli, 3. udział dzieci przedszkolnych w imprezach i uroczystościach organizowanych przez różne instytucje i organizacje użytku publicznego ( występy artystyczne z różnych okazji), 4. pozyskiwanie środków finansowych na rzecz przedszkola, 5. podejmowanie działań służących integracji grona pedagogicznego, dzieci i rodziców. 6. Włączanie rodziców w życie przedszkola. 7. Kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka jako członka społeczności lokalnej i regionalnej. Celem współpracy ze środowiskiem lokalnym jest kształcenie w dzieciach: - chęci poznania świata, - umiejętności komunikowania się z innymi, - szacunku do przyrody i współodpowiedzialności za nią, - umiejętności funkcjonowania w środowisku lokalnym Współpraca z instytucjami i organizacjami lokalnego środowiska min.: - władzami lokalnymi, - OSP w Psarach i Babienicy, - Kołem Gospodyń Wiejskich i Zespołem Ludowym, - Szkołą Podstawową im. Jana Pawła II w Psarach, - Policją, - Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Lublińcu, - Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej we Woźnikach, - Miejsko- Gminną Biblioteką Publiczną w Woźnikach, - Miejsko-Gminnym Domem Kultury we Woźnikach, - Lokalnymi zakładami pracy i punktami usługowymi, - Zapraszanie do przedszkola ludzi prezentujących ciekawe zawody. Przewidywane efekty: 1. poszerzenie wiedzy dzieci z zakresu poruszanych tematów: (zdrowie, ochrona środowiska, regionalizm itp.), 2. szacunek dla pracy innego człowieka, 3. Poszanowanie godności człowieka, 4. Wyrobienie nawyku obcowania z kulturą, 5. Nabycie umiejętności zachowania się w instytucjach i na imprezach kulturalnych. Przedszkole więc musi dbać o kształtowanie pozytywnego wizerunku w środowisku oraz upowszechniać swoje osiągnięcia. Rozpoznawać oczekiwania edukacyjne środowiska i przedstawiać odpowiednią ofertę edukacyjną. Przedszkole musi pozyskiwać sojuszników wspierających jego działalność. Nauczyciele i rodzice powinni podejmować działania służące pożytkowi społeczności przedszkolnej i lokalnego środowiska. O tym, że warto promować placówkę nie trzeba nikogo przekonywać. Najlepszą promocją jest zadowolenie dzieci i rodziców oraz ich pozytywna opinia przekazywana o przedszkolu w środowisku. Warunki działalności przedszkola – rozwój bazy materialnej Podstawowym warunkiem funkcjonowania przedszkola i realizacji wszystkich jej statutowych obowiązków jest stale unowocześniana baza materialna. Potrzeby są oczywiście ogromne i zróżnicowane, niemniej jednak do najważniejszych prac, które powinny być wykonane należą:
Zakończenie Nasze przedszkole nie jest przedszkolem idealnym, ale jest przedszkolem otwartym na zmiany, przyjaznym dziecku rodzicom i środowisku. Mając potencjał, czyli dobrych nauczycieli, oddanych pracowników, zaangażowanych rodziców, wspólnie będziemy tworzyć niepowtarzalny klimat tego miejsca dla rozwoju i dobra naszych wychowanków. Dyrektor i Pracownicy Przedszkola w Psarach
|
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole w Psarach